TERRÄNGKLOCKA - EGENTLIGEN FUSK?

Nu har det blivit tillåtet att ha terrängklocka även i de lägre klasserna (i årsskiftet ändrades det tror jag). Innan var det vara de högsta klasserna som hade klocka.
Terrängklocka har man för att hålla tiden och inte få tidsfel. Man har en optimaltid som man måste hålla och man får vara 15 sek snabbare, men inte långsammare för då får man tidsdel. För varje sekund får man 0,4 straff. Då har man en klocka för att hålla tiden och komma i mål så nära/lite innan optimaltiden.

Jag själv rider inte med klocka. Dels för att jag inte har en och inte riktigt vet var de finns att köpa och för att jag är inte riktigt säker på att jag vill ha en. Det här med att hålla tiden tycker jag själv är en del av det roliga i terrängen. Att rida på känslan och inte titta på klockan och veta om man ska vara snabbare eller långsammare. Det blir lite magkänsla och spänning i det - klarade jag tiden eller inte? Många tror att det är svårt att hålla sig inom optimaltiden men egentligen är det lättare än vad man tror. Jag har alltid legat vid optimaltiden och inte fått så mycket tidsfel alls. Det var bara i Nyköping som jag fick extra mycket tidsfel men det hade alla i min klass så då var det inte bara jag och Pitchi.

I Mantorp hade mamma sett en ryttarinna innan målgången kollat på klockan och då hade hon väl sett att hon låg lite före och då samlade hon bara ihop hästen och red i mål i ett hoppningstempo och fick en bra tid förmodligen. Är det "äkta" fälttävlan? Det är faktiskt något av det som jag tycker är så himla kul med terrängen, att inte veta vilken tid man har eller om man ska rida på eller ta tillbaks. Det blir himla mycket mer spännande och härligare på något sett, både före och efter start.

Det som jag har "fuskat" med är att mamma stått vid ett hinder och tagit tid på sin mobil och sedan när jag kommer på hindret säger hon om jag ska rida på eller inte. Men jag vet inte om det här med terrängklocka. Blir det samam sak, samma känsla?

Såklart om jag kommer upp i klasserna, antingen med Pitchi eller kanske med någon annan häst då är det såklart okej med klocka för då är det längre banor, högre tempo m.m.
Så om jag ska skaffa terrängklocka är jag inte helt säker på ännu ..

Vad tycker ni? Håller ni med mig eller tycker ni helt annorlunda?


Lånad bild från eventingbyjulia.blogg.se

Daniella


Kommentarer
Postat av: Tova Bengtsson

Hej! Jag ska starta fälttävlan för första gången om 2 veckor. Jag ska hoppa P70, och har klocka hemma, men har ingen aning om det är tillåtet? Vet du om det är det? /Tova

Svar: Ja :)
eventingteam.blogg.se

2012-07-16 @ 13:12:42
URL: http://korsningsponny.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0