SAMMA SAK PÅ LÅGT SOM HÖGT?

Något jag tänkt på vad tränare säger är "höjden spelar ingen roll." Är det verkligen sant? Så jag kan liksom hoppa upp på en häst som hoppat medelsvårnivå och sedan hoppa 1,30 cm när jag innan kanske bara hoppat 80 cm. Tror ni att det går? För det tror inte jag. Höjden spelar visst roll och en jäkligt stor också. Ingrid sa för ett tag sen att höjden spelar roll, det blir ett helt annant tänk, "andra" hästar, andra banor m.m.
Vissa hästar är inte gjorda för att hoppa och vissa hoppar som en studsbollar! På högre höjder märker man också att det blir fler och fler killar som rider - undra varför? Sen är det tänket också. Många som hoppar högt och tävlar fälttävlan, men även dressyrryttare m.m går på mentalträning som sägs vara väldigt bra (ska själv testa det någon gång). Ridning handlar väldigt mycket om hur man är psykisk och hur man tänker. Man kan inte ens jämnföra hästar med tex golf, fotboll, tennis.
Så här går jag och dom flesta tränare skilda vägar, när det gäller höjden. Själv tycker jag att det blir svårt som tusan när det blir högre, men ändå lättare på något sett.
Men att hoppa 50 cm och 120 cm, det är väl skillnad?
Vad tycker ni?


NYRKtävling förra året, 1 m.
Daniella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0