"TYPISKA" TERRÄNGHINDER

Egentligen finns det inga "typiska" terränghinder. Man kan i stort sett göra vilka hinder man vill i terräng. Men det som förekommer mest (i de lättare klasserna). Lite svårt att komma på olika, men tar dom som kommer upp mest
Bilderna är från Google.

Hus: Hoppade nog hus några gånger när jag tävlade/tränade terräng. Finns nog i varje terrängbana. Ja, hindret är väl som det låter, ett hus, oftast ganska avlångt och liknar en ladugård men i Kinda fanns det ett ganska coolt hus, typ som fler hus på varandra i olika färger. Lite svårt att förklara. Men det ser man ganska ofta


Vatten: Antingen är det vatten, sen ett hinder, eller så är hindret före. Men vatten kan också vara ett hinder i sig. I Mantorp var vatten ett hinder, men i Boxholm var det vatten, sen ett upphopp. Det är nog med vatten i varenda fälttävlanstävling.


Trähinder: Ja, eller så kan man säga ett naturell hinder. Antingen är det en (stor) stock, eller flera. Brukar vara med i terrängen.



Palisad: Den går ungefär snett uppåt och sen tar den slut kan man säga. Om den går ner på andra sidan är det en svinrygg. Inte så svårt hinder, den är lite som ett räcke, men bred som en oxer eftersom den går inte rakt uppåt, utan snett.


Naturellhinder med kvistar:
När jag hoppade det var det som en palisad med trä och kvistar bakom. Kvistarna gör ju att hindret ser maxat ut, alltså mycket högre än det egentligen är, för hästen ska hoppa igenom grenarna. När jag såg hindret först låg det säkert på 1,10 cm och då blev man ju lite osäker, men sen när man red mot det i full galopp hann man ju inte tänka så mycket och Pitchi hoppade det som ingenting.
 

Upphopp: Det är när det är ett hinder som går uppåt, men inte neråt, utan man bara hoppar upp för en kant. Sen finns det ju nerhopp också, men det har jag inte hoppat på tävling.


Så, nu hinner jag inte skriva om mer, för nu ska jag sova, annars orkar jag inte upp imorgon. Amina har en lektion klockan 9, så upp med tuppen!
Men lite fler hinder är: smalhinder, bank, grav, trappa och kombination och kulvert. Men sen kan man ju hitta på vilka slags terränghinder, gäller bara att använda sin fantasi! 

Daniella

Kommentarer
Postat av: Danielle

Jag vill verkligen börja tävla fälttävlan! :D

2011-10-25 @ 21:29:32
URL: http://frysmarkt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0