STIGBYGLAR

Ville skriva om vilka stigbyglar jag har :) 

Hoppsadeln
Till hoppsadeln har jag ett par Sprenger Bow Balance Safety. Köpte dem i sommras och då var det väl för att hon i affären sa att dem var bra och att man skulle bli fast vid dom och märka skillnad. När man rider lätt/står i lättsits och man trampar ner hälen så böjer sig stygbygelplattan sig så att foten får ett bra läge. Så när jag red lektonshäst i veckan så fick jag ont i foten, där man böjer den. Det problemet hade jag innan också, men inte när jag använt Sprenger. Köpte mina på Sharpman.  
Kostar 1700:-  


Där jag får ont när jag inte använder sprenger. Som ni ser så följer stigbygelplattan med ner när foten trampar ner. (Sorry för dålig kvalité men var tvungen att somma in)


Här är en bild på dom, älskar dom!
Det finns fejk också, kostar mycket mindre. Tror inte dom ger lika bra effekt men man får vad man betalar för.

Dressyrsadeln
Till dressyrsadeln använder jag ett par helt vanliga "dressyr" stigbyglar. Till dom använder jag stigbygelplattor och får därför inte ont i foten. Stigbygelplattorna är sneda, då får foten ett bra stöd även av de här. Men i dressyren så står man inte upp lika mycket och det påverkar ju också.


Helt vanliga silvriga typiskt "dressyr". 


Stigbygelplattorna. Som ni ser är de sneda och man får ett bra stöd! 

Annie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0