NATURAL HORSEMANSHIP

Vad är natural horsemanship för er? Är det att ni går på marken och hästen följer efter er, att ni har godis i handen och lockar med?
För mig är natural horsemanship när man skapar ett språk mellan häst och "ryttare". Hästar är flokdjur och de har alltid en ledare. Om hästen har en ledare tex. ryttaren då slappnar den av, alltså litar på ryttaren. Jag tränar för en westernryttare. Vi longerar hästen, tömkör, tränar mycket på marken(lydnad), går upp på "pallar" och tränar dressyr! Allt byggs upp från hästens synvinkel, detta ger respekt, ledarskap och förtroende.
Jag har haft det jättesvårt med Pricken, han har varit osäker och har varit min ledare! Han har dragit sin egen väg om han vill någonstans, pufflat på mig mm. Jag började träna för min tränare i maj förra året. Att det finns personer som kan så mycket. Så mycket jag lär mig varje lektion av henne är helt otroligt! Varje lektion har något med ledarskap att göra, vi sadlar alltså inte bara och sen rider. Hästen ska kunna stå lös i ridhuset, när jag går och fixar mig. Han ska vara uppmärkssam på mig och inte stå och kolla på andra saker. Det är jag som är ledaren och det är mig han ska lita och lyssna på. Vi använder inget våld utan bara vårat kroppsspråk. Det är självklart att hästen kan få godis som belöning för berröm är väldigt viktigt.
Nu när Pricken och jag tränar "ledarskap", så följer ju han inte efter mig för att jag har godis, utan för att jag är hans ledare. Han står med öppen boxdörr, det kunde absolut inte han göra förut. Om jag smackar på honom så kommer han inte ut men jag har lärt honom att när jag sätter mig ner så ska han komma fram till mig. Och det funkar, om hästarna springer i hagen och jag sätter mig ner så kommer han fram till mig,  :') Vissa tycker inte kanske att detta är bra sätt, men jag tycker att det funkar utmärkt. Förut kunde han också springa iväg när jag kom till hagen, men om han inte kommer så sätter jag mig ner och då kommer han. "Mutar" alltså inte med godis.
Pricken får alltid inte godis som belöning, utan beröm jag klappar på honom och pratar med honom. Vi har utvecklats i ridningen mycket också och jag tror att det beror på att jag tränat mycket från marken och lärt känna honom mer. Han litar på mig har förtroende och respekt fö mig.
Här är ett tex. om hästen puffar på dig då knuffar du säket tillbaka? Tycker du då att det är okej att hästen puffar på dig? Nej! Precis då ska du inte göra det tillbaka på hästen, då tror hästen att det är okej att göra så. Utan lär hästen att han har sin bubbla och du din, inkräkta inte på hans område. Det är nog många som har ett sånt problem för att det är många hästar som pufflas. När man fått kommunikation med hästen, så kan man få hästen att göra det mesta. En häst som blir lätt lärd blir harmonisk och säker. Nh är viktigt beroende på vad du rider/vilken niva du rider på. Tänk vad mycket säkrare ridsporten kan bli..
Hästen är smart nog, så dom förstår bara man lär dem rätt! :D
Det är många som har problem med sin/sina hästar, förstå vad farligt det kan va, ett djur på 500kg mot en människa på 50kg. Men tänk när hästen lyssnar på dig och hästen väljer dig som din ledare! I like it (y)
Detta kanske inte blev mycket om vad NH är men har skrivit lite om det iallafall, om ni har någon fråga eller problem, våga fråga isåfall eller om ni har några åsikter om det jag skrivit eller vad tycker ni att NH är? :)

Annie




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0