LITE FÖR PIGG MAYBE?

Hästen såg ut som en jag-vet-inte-vad om benen när jag tog in henne, så var tvungen att tvätta benen. Nu ska se hur dom såg ut! :o

Red ju som sagt ut på Pitchi, och hon var som en tickande bomb kan man säga! Men när jag red från gården och bort mot Lustigkulle vid Irene där så var hon trög som ett as och blev rädd för allting. Hon är lite fegis kanske, haha. Travade lite emellanåt, men på vissa ställen är det fortfarande lite isigt för träden är i vägen så solen kommer inte fram, men snart är nog det mesta borta! Red på en grusväg som är ganska lång och perfekt att galoppera på. Men började med att trava och då var hon fortfarande lite trög och hade inte kommit igång så bra. Tänkte "det är väl inte så kul att rida här." så red bort mot en liten skog där det är en stig runt om, typ som en ö som heter Lustigkulle. Och det är en uppförsbacke och sen är man framme kan man säga, så valde att galoppera uppför den och då vaknade hon till och bara "Jaha, ska jag GALOPPERA?!" och bara försöker skena iväg, men fick stopp på henne innan hon hade springit in i skogen, haha! Märkte sen att det var is på vägen/stigen, så då var det ju ingen idé så typ skrittade ner, eller jag försökte få henne att skritta ner, hon ville trippa på. När vi kom till asfalt så fortsatte hon att trippa och sen släppte jag henne och hon travade på samlat och fint i en fin form så jag svängde in på den här grusvägen igen och fortsatte trava henne, men släppte henne mer och mer och till slut så längde hon så mycket att jag kune se henne hovar framför bogen, eller framför henne. Lite häftigt faktiskt.

Galopperade henne lite och sen kom en höbal med trasig presenning som fladdrade lite, men höll huvudet ifrån den och hon gick lungt. Sen fortsatte jag på vägen. Ibland fick jag stanna henne eller ganska ofta så jag visste att hon inte bara lyssnade på gasen, utan bromsen också. Fick göra massoemassor med förhållningar och säga prro ch stanna, men hon bara"vill du att jag ska galoppera?!" hela tiden. Men när jag hade stannat henne så trippade hon lite lätt på stället och ville inte skritta, nejnej det var inte kul att stå still. 
När jag red vägen tillbaka så travade jag lite och sen tog jag galoppskänkeln, men när jag skulle sakta ner henne igen så vägrade hon att gå ner i trav så hon var i så samlad galopp att hon nästan var på stället. Sååå himla coolt! Red så igen fram och tillbaka, men inte lika långt för man kan säga att hon blev så pigg att jag var rädd att hon verkligen skulle dra ordentligt. Så skrittade hemåt igen och då så lugnade hon ner sig så jag kunde ha långa tyglar på henne och hon kunde sträcka ut ryggen. När vi var på "vår väg" igen så vände jag henne och galopptränade henne uppför en backe ca 4 gånger upp och ner, näst sista gången så drog hon med mig, men jag fick stopp på henne innan isen började. Efter det så galopperade jag en gång till, i lungt och samlat tempo.
Sen kom en som gick med hund och då orkade jag inte vänta mer och jag var redan nöjd med henne så då skrittade jag hem.

Efteråt borsta jag och fixade henne länge. Hon fäller, fast inte så mycket. Men ska försöka så bort vinterpälsen så snabbt som möjligt. Skulle ha helklippt henne, heh.




Bara för jag tyckte det var kul att göra sådär så gjorde jag extra många, hehe.



Hjälm: Köpte på Strömsholmstävlingarna
Väst: Hööks
Tröja: Funktionärtröja från Strömsholm
Säkerhetsväst (som inte syns): Ö&B
Handskar: Sharpman
Ridbyxor: Sharpman
Chaps: Aminas gamla
Ridskor: Mantorpshopen


Träns: Hööks
Förbygel: Tradera
Sadel: Sharpman
Schabrak: (Missys) Kommer inte ihåg
Magplatta: Fantasies
Länntäcke: Hööks
Benlindor: Hööks
Boots: Hööks


Okej, den blicken var inte med mening! :p





Daniella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0