BESTÄMD PONNYPLUTT

Idag var Calvin lite busig och bestämd. Skritta fram på fältet i snön så han fick lyfta på benen lite. Om jag ska rida i paddocken så försöker jag att skritta fram och skritta av på något annat ställe, men bara det inte är i paddocken. Det blir ju ganska tråkigt att skritta runt i paddocken för hästen..
Men sen gick jag in i paddocken. Gjorde lite halter och volter för att se om han lyssnade på mig. Och han hade svårt för volter i höger varv.
Trava och det gick bra, förutom att han ville tvärvända och stanna vid utgången. Galopperade också, han busa lite. Det var väl antagligen för att det var roligt?
Eftersom att han är unghäst så bryter ju dom av då dom inte "orkar". Men för att undvika det så sakta jag ner honom till trav så länge han hade en frisk galopp, så att han inte han bli trött. Då vet han ju att det är jag som bryter av och så han ser det positivt med att han orkar med det. Fast han var krånglig vid utgången där också, ville stanna och tryckte sig mot utgången.
När jag skritta av så red jag förbi utgången och han stannade ett antalgånger eller försökte trycka sig utåt. Ville bara få honom att inte tänka på att stanna där, så var beredd på ytersidan och pratade med honom så att han var uppmärksam på mig. Tillslut gick han förbi jättebra och då avslutade vi!! ;) Det är nog något som många hästar har i bakhuvudet, att dom ska stanna vid utgången. Men det förstår man för ryttarna stannar ofta vid utgången och pratar med dom som står där, tar ett spö, tar av sig jackan mm.
Det finns ju oftast något litet problem vid varje ridpass och dag ville ju lilla Calvin stanna vid utgången.. Men i fortsättningen så vet jag ju det så att man är noggran med att inte stanna där!!
Något som är bra att göra vid varje ridpass när man börjar är att göra halter och igångsättningar, för att se att hästen är med och lyssnar på ryttaren. Det är bra att repetera grunderna, för det kan alltid bli bättre och bättre.

Blev inga superbra bilder idag, fast ganska bra för att det var min storebror som tog och han har väl typ aldrig rört systemkameran..

Red inte med snorkelremmen som han har i vanligt fall, för han hade fått ett sår av den.. Men tog på lite salva på lilla såret!


Visst är vi snygga!

Annie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja! Jättesnygga, riktiga matchmake!! :)

Hade han fått sår? Ba att du uppmärksammade det.. Får kolla imorgon. Du tröttnar väl inte på honom? :p

Tack för hjälpen!

2011-03-22 @ 19:31:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0