LINDA ALGOTSSON

På vår kalender i stallet är det just nu en bild på Linda Algotsson med hennes (tror jag) 20-åriga sto som jag inte vet namnet på och då fick jag en idé. Varje vecka kan jag väl skriva om någon ganska känd svensk fälttävlansryttare. Det skulle väl vara intressant? Och så håller jag på tills alla ryttare/hästar "tar slut" för någon gång gör dom ju det :p
Så börjar med Linda Algotsson och så får vi så hur länge det håller.

Linda Algotsson, född 22 mars 1972, är en svensk ryttare i fälttävlan. Hon tävlar för Ridklubben Udden och tränar periodvis i Bavendorf, Tyskland. Linda är auktoriserad C-tränare i hoppning och fälttävlan och håller i träningar och clinics. Hon driver sin verksamhet på gården i Körningsven, som ligger mellan Kalmar och Nybro där hon utbildar sina hästar och coachar andra ryttare. Grundstenen i hästmaterialet är familjens egna uppfödningar, som är internationellt välkända fälttävlanshästar i såväl OS,VM,EM som WC-finaler.

Algotsson tillhör svenska landslaget i fälttävlan. Hon har representerat Sverige i tre OS, 1996, 2004 och 2008. Vid det senaste placerad hon sig på en fjärde plats. Linda har vunnit två World Cup-tävlingar och flera guld och silver i SM och EM. Hon rankas som en av världens bästa fälttävlansryttare.
Algotsson utsågs till årets fälttävlansryttare 1996, 1997, 1998, 2001 och 2002 och på Ryttargalan 2009 mottog Linda Algotsson Ruter Dams MentorPris inom Ridsporten.

Hon har även tagit examen som grundskollärare i Matematik/NO och Idrott.





Daniella


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0