HETA TIPS

Jag åkte hem från skolan idag för jag hade sådan spänningshuvudvärk och mådde illa. Nu har jag sovit och kollat på en bra film om hästar och mår bättre. Skrev ner lite bra tips till mig själv och till er också. Skriver ner dom här för papprena jag skrev ner på kommer jag säkert tappa bort.

Filmen heter Rörelse utan gränser där man får tips från galopptränare, fälttävlansryttare, hopptränare och hur man masserar sin häst. Filmen är lite mer än 1 ½ timme lång, men den är riktigt bra! Har kollat hela en gång och sen halva.
Hiss till filmen, den är jättebra och nyttig.


Bra tips (måste att läsa):
* Skritta mycket och variera underlag mycket.
* Glöm ej ordentlig nedskrittning så mjölksyran lättare försvinner och avfallet från cellerna "går bort."
* Fri tillgång till vatten - vattenkopp är ej bra.
* Termer för att besrkiva arbete:
- typ (hoppning, dressyr osv)
- mängd (hur mycket man hoppar tex)
- intensitet (hjärta muskler)
Bra träning är när man har bra mängd och ganska låg intensitet, skritt är ett bra exempel på det.
* Den sidan manen ligger på är oftast hästens svaga sida och den har inte lika mycket muskler pga att man inte ser halsen lika bra. Lyft på manen för att jämnför de olika sidorna och ha lika mycket stöd på båda tyglarna.
* Glöm ej att låta hästen återhämta sig och ha viloperioder. Gör ej samma sak för mycket för ofta för tills slut går det bara bakåt utan variera.
* Massera/känn igenom din häst minst 2-3 gånger i veckan minst. Hästen mår bra av beröring och man får bättre samspel.
* Ifall du mest ridit på mjukt underlag och ska gå över till hårt underlag, ta det väldigt försiktigt. Rid bara några minuter åt gången i början för att sedan öka.
* När man ska tex förändra underlag, gör det succesivt.
* Landningen efter ett hopp är viktigast, störs hästen i landningen blir den osäker i hoppet, väldigt viktigt med följsamheten.

Såhär brukar fälttävlansryttare träna sina hästar:
* Hållbarheten är väldigt viktig och då ska man stärka överarmen, ledarna, ligamenten och senorna.
* Januari/februari är det mycket skritt som gäller. Efterhand börjar man trava ca 5 minuter och ökar tiden efterhand. 
* Mars-maj är det konditionsträning och börjar galoppera som gäller (få upp konditionen pch styrkan).
* Under tävlingssäsongen tränar man inte lika hårt som i mars-maj.
* Bra träning är att skritta på asfalt och rida intervaller i trav på asfalt. Rid hästen i långsam trav, balanserat i ca 5 minuter, skritta ett tag och sedan trava 5 min igen. Blodcirkulationen kommer igång bra i benen.
* En bra terrängritt är när den varit rytmisk och hästen var bättre i mål än vad den var i starten.

Daniella
 

Kommentarer
Postat av: annie

haha "heta tips", min berättälse, ;pp <3

2011-06-08 @ 21:07:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0