RIDNING I ÖSREGN

Blev skjutsad till stallet vid fyra halv fem idag. När jag kom upp så tog jag in Borneo och då var klockan halv fem. Han fick gå in i boxen och äta hö. Sen gav jag honom lite olika foder för att se vad det var han åt och inte åt, men han gillar inte mineraler i pulver eller vad man säger och betfor! Om jag vore häst så skulle jag älska betfor, så sött! :D
Men han var ju blöt så jag ville inte rida när han var blöt för då skulle han säkert tycka att det kliade med sadeln på. Så jag satte på honom ett fleecé(?) täcke. Det var ju första gången som han får på sig ett täcke och det gick bra, han tyckte bara att det var lite obehagligt när jag lade på det, men jag tog det försiktigt så det gick bra. Han fick stå med det i typ en halvtimme. Sen kom pappa till stallet, så då tog jag ut Borneo från boxen och stallde honom i gången. Borstade och fixade, när jag sadlat och tränsat, all utrustning var på, jo vad hände med vädret då? Det började ösregna och då tyckte jag att det var onödigt att gå ut nät det var som värst... Så Borneo och jag väntade i typ 20 min.
När vi väl kom ut så gick jag med honom i paddocken, longerade bara några varv i höger och vänster varv. Sen hoppade jag upp, gick ganska bra det. Skrittade lite serpentiner. Jag vill få honom att söka sig neråt och framåt för att komma upp med ryggen. Då är det viktigt att hästen får ett bra stöd på yttertygeln. Så jag red på volt och hade en stadig yttertygel med kontakt till munnen, jag var inte hård i handen men att tygeln skulle inte glappa. Travade på volten, Borneo hade ett bra tempo, när vi kom så att det var öppet, alltså inte mot stacketet så tog han stöd på yttertygeln och försöte komma ner med huvudet. I början gick det bara några sekunder som han orkade med men sen gick det lite bättre. Han hänger sig inte i handen untan att han får bara ett enkelt stöd.
Tog sen några varv i galopp och sen skrittade jag honom och han sökte sig neråt.
Ät nöjd med dagens pass, det här var en början och då får man fortsätta med det nu. Men det är roligt när jag vet att han kommer rätt men då är det enkelt att man bara vill fortsätta hela tiden och göra det bättre och bättre. Nen för han som bara är unghäst så får man nöja sig med den lilla biten i början! ;)
Förresten, det ÖS-regnade en stund när jag red och så regnade på vanligt, men jag tänkte inte på det när jag väl var inne i arbetet xd
Red en stund kanske 20-30 min. Efter det så fick Borneo gå ner till stallet och ha på sig täcket och käka mat. Sen stod han och vilade för han var så trött. Gick ut med honom till hagen vid halv nio. Han har varit själv sen dess och i stallet så var han jättelugn inte stressad av att vara själv eller något och det är riktigt bra gjort av killen tycker jag! ;D


Täcket var liiite litet...


Så jävla blöt!

Där hade han börjat mjukna till, men gick bakom lod.


Haha, nu längtar jag tills imorgon, för jag vill rida!!

Annie

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad fin han har blivit annie! :D

Min häst äter inte heller betfor ;)..

2011-07-09 @ 10:12:44
URL: http://teamnorrsten.blogg.se/
Postat av: kajsa

fin häst! :)

2011-07-09 @ 13:05:07
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0