HUR BÖRJADE JAG MED FÄLTTÄVLAN?

Det var vintern 2009 då jag kom in på grenen fälttävlan. Jag hade ju sett Amina tävla Pitchi och sett alla underbara banor, hästar och famförallt terrängen. Man fick dressyren, hoppningen och terrängen, allt i ett och det är ju så sjukt härligt. Det var väl då jag blev lite av en fälttävlansnörd.

Jag skulle också byta tränare då jag behövde mer helt enkelt. Då var det William som blev min nya tränare. Så i Oxelgården i deras ridhus hoppade vi en gång i veckan och han körde slut på oss varje gång. Pitchi var ju inte van vid att hoppa 14 språng på en bana så det var krävande för henne som fått föl och allt. Men vi kämpade på och nådde framgångar. Men sedan när han blev C-tränare osv blev det lite för dyrt för oss.

Vi fortsatte hemma och tränade, och nu hade det ju blivit 2010. Jag var tolv år och Pitchi åtta. Vi började tävla LB och vi började med fälttävlan. Jag tog kortet och allt och vi tränade på Mantorps och Boxholms bana lite då och då.

Jag tränade för William från och till, ett tag hos Wihlmarks men när dom inte skulle rida för honom fick vi åka ända till Boxholm för en träning blev det lite för långt.
 
Min första tävling var i Kinda, en P70 och jag vann. Och sedan fortsatte det så och jag red nog fyra fälttävlanstävlingar 2010, tre P70 och en P80 och jag blev placerad varje gång, men det var bara flyt.

Dressyren och terrängen är viktigast, jag har aldrig haft stopp/nerslag på hoppningen. Men dressyr är den som har mest avgörande, om dressyren inte går bra, förvänta dig inte så jättebra resultat, men ibland får du det iallafall när du tävlar de lägre klasserna, visst, men inte när det blir lite högre (P90) blir det att kämpa. Men efter man ridit terrängen kan alla slutresultat vara helt annourlunda från hur det var efter dressyr och banhoppning. Den som fick 42 i straff i dressyren och inga straff i hoppningen kanske fick ett stopp i terrängen osv.

Men det är ju det som är lite charmen, även fast man ligger på en 6te plats efter dressyr och banhoppning men efter terrängen ligger 3a så känner man sig ju bra.

Lite bilder och filmer från olika tillfällen när jag tränat/tävlat terräng:











Har fler, men orkar inte ladda upp mer.

Fälttävlan är den ultimata sporten, that's it.

Daniella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0