DRESSYR ANGELICAS RECEPT FÖR FRAMGÅNG

Kontroll, noggrannhet och mycket dressyr är Angelica Augustssons recept för framgång.
- Det är viktigt att vara väldigt noggrann och ha en plan för varje häst, att inte rida för ridandets skull.

När Angelica Augustsson under onsdagen i Falsterbo håller en clinic tillsammans med förbundskapten Sylve Söderstrand är det dressyr- och markarbete med bommar som står på schemat.
- Jag tränar ofta med bommar hemma och lägger ut dem som en bana. Det är bra för att träna på olika avstånd och på att korta och länga galoppen, säger Angelica.

Angelica poängterar flera gånger vikten av att ha kontroll över sin häst, och att hoppning inte bara handlar om själva hindret.
- När jag red ponny flängde jag nog mest runt mellan hindren, nu vet jag att vägen mellan hindren är minst lika viktig.

Hemma på gården i Tyskland tränar hon för sin arbetsgivare Dietmar Gugler. Trots att Angelica är känd för sin goda sits och stil berättar hon att tränaren inte nöjer sig.
- Dietmar tjatar hela tiden på mig att jag måste förbättra min sits och bli bättre på dressyr. Därför rider jag ofta utan stigbyglar, då kommer jag ner i sadeln och runt hästarna lättare.

En av övningarna Angelica gör är att rida på olika många galoppsprång mellan två bommar eller små hinder. På avståndet 24 meter får hon in både sex och sju galoppsprång.
- Det är jätteviktigt att du själv kan bestämma hur många galoppsprång det blir och att du har kontroll över hästen, menar hon.

Men det är inte alltid helt lätt med alla hästar. Speciellt inte med en viss het fuxdam vid namn Mic Mac.
- Här kommer jag in på en lydig häst och pratar om hur viktigt det är med kontroll, sedan kommer jag in på Mic Mac på tävlingsbanan och har ingen kontroll alls, skrattar Angelica.

Källa: Ridsportförbundet



Daniella


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0