DAGEN RIDPASS 2/7

Idag har jag ridit 4 hästar. Skulle skritta en sväng med Fantasie (Aminas/mammas stor häst) också så fick ett + i kanten.
Red Pitchi, Carubus och Nikita (och banan) på fältet och Fantasie på banan/i skogen.

Pitchi: Red samtidigt som Sabina med Missy. Hon kändes lite seg på hjälperna, men det var kanske för jag inte hade sporrar. Men ska inte ha det för ofta för då är det väl risk att hon blir mindre känslig. Men hon gick på bra, formen börjar komma ganska snabbt nu. I slutet så gjorde jag lite volter i trav och hon släppte väldigt fint. Har också en stor sten som jag använde som upphopp, hon blev lite "ska jag hoppa det här?" men hon hoppade iallafall. Men var jättenöjd.

Carubus: På fältet kan jag ju rida rakt längre och det är stora öppna ytor och han gick vääldigt fint! Det bästa ridpasset! I början var han lite vinglig för han skulle kolla på allt och så tyckte han att den blåa hövagnen var lite läskig men sen slutade han bry sig och gick på bra. Han var inte sådär seg utan han gick på super och när jag tryckte så gick han på ännu mer. Gjorde fina volter som han annars inte brukar klara för han flyter ut så pass. Traven gick också jättebra, gick dit jag styrde osv. I galoppen var han också jätteduktig. En gång så flöt han ut fast det var för han ville till dom andra hästarna. I vänster varv tog han fel galopp några gånger, men sen när jag bytte spöhand tog han rätt hela tiden, lite konstigt. Men när jag tar fattningen nu så tar han galoppen direkt, Nikita också. Men galopperade mer än ett helt varv åt båda hållen, vilket verkligen inte är dåligt. Efteråt var han väldigt svettig, men jag höjde kraven idag på hur mycket han skulle springa. Blev mycket galopp. Var jättenöjd.  

Nikita: När jag red henne på fältet så trippade hon runt och var piggare än igår. Hon ville inte dit jag stryde och var jättejobbig. Hon tänkte så myket på annat för det var några som planterade och sen dom andra hästarna och så var hon pigg. Så hon blev lite "avstängd" när det gällde att lyssna på mig. Travade och galopperade lite men sen valde jag att rida lite på banan för där är det inhägnat. Där galopperade jag ett varv åt varje håll eller så och sen slutade. Ingen idé att bara nöta på när det inte fungerar. Var inte så nöjd.
Måste bara säga det här, när jag fixade Niktia så ville hon klia sig hela tiden så valde att ha henne lös, och hon stod still 80% av tiden! Hon gick lite där det var hö men då var jag med så det gick bra. Men det är väl ganska coolt? Och sen när jag brostade henne innanför benet så flyfte hon upp det jättehögt för hon ville att jag skulle klia henen vid juverna. Och samtidigt som jag kliade henne där (med borste) så kliade hon mig på huvudet, ni vet när hästar kliar på varann? Så gjorde hon på mig! Så himla häftigt, var en cool känsla. Inte ofta det händer liskom.
   
Fantasie:
Skrittade ut till fotbollplanen och tillbaks och det gick bra. Det var lite flugor så hon höll på lite med huvudet. Ställde henne lite åt båda hållen och så. Red sedan lite på banan, gjorde volter och ställde henne, flyttade henne för skänkeln. Hon var jätteduktig! Var jättenöjd.

Det var alla dagen ridpass idag. Inte dåligt ;) Fotade ingenting från min dag, men hade inte riktigt tiden och det blir ända inte ridbilder. Men någon som bor i närheten får gärna komma och fota mig, hihi!


Daniella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0