BRA INLÄGG

Läser en blogg (länk) där en dansk fälttävlansryttare som tävlar högt skrivit ett nyttigt inlägg. Hon skrev på engelska eftersom det är svårt för henne att skriva på svenska och det är svårt för oss att läsa danska. Men jag tänkte kopiera och översätta det hon skrev för det var ett bra inlägg! hon gästbloggar bara där.
HÄR är hennes sida.
Jag översätter själv och allt kanske inte blir exakt, men ja, ni fattar ju vad hon (hon som skrivit inlägget) menar.


(klicka om ni vill ha bilden större)

Är fälttävlan galenskap?

Det är en sport som är en av de farligaste i världen - ridning i all enkelhet och speciellt fälttävlan.

Men är fälttävlan galen lika väl som dressyr kan vara helt säkert? Eller är ett ridpass i paddocken lika farligt som att hoppa ett terränghinder?

Jag tror att vad du än gör i livet - på något sett - är farligt. Varje liten sak kan orsaka stora skador på dig eller någon annan/annat. Som jag ser det handlar det om hur du är förberedd inför utmaningen. Några ridolyckor är ju just det: olyckor! Denna februari förlorade en dansk häst - en av de bästa vi har här i Danmark - sitt liv i Portugal. Både ryttaren och hästen var väldigt erfarna, men i en a-tempo kombination försökte hästen att hoppa de två hindrena som en oxer. Det ledde till dödliga konsekvenser. Hästen (som var på väg att vinna en CIC2*) bröt frambenet och kunde inte räddas.

I Amerika skulle en av deras nationella dressyrlag ryttare gå till paddocken för att promenera en häst. Den föll över sitt egna ben och pang, rakt på ryttaren, så hon bröt nacken. Jag vet inte om hon dog eller hamnade i koma.

Min mening är:
Olyckor händer - hela tiden. I alla dicipliner och i alla sporter.
Men galenskap är när du gör något du inte alls är redo för. I fälttävlan: om du och din häst inte har modet, träningen, smidigheten eller konditionen eller helt enkelt inte är redo för utmaningen, då är det galenskap.

Fälttävlan är inte galenskap. Det är bara ryttare som kan vara galna.

Daniella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0