MINA 2 FÖREBILDER INOM FÄLTTÄVLAN

Tänkte ta mina svenska fälttävlansförebilder. Har bara 2 stycken, har inte världens koll på alla olika svenska fälttävlansryttare, såklart vet jag fler än bara dessa två, men dom här tycker jag är bäst!

Katrin Norling
Katrin Norling är dotter till Mariette Norling, henne vi köpte Pitchi ifrån. Har faktiskt sett henne i verkligheten, det var när jag och Annie terrängtränade i Mantorp. Mariette bor där, men jag vet inte om Katrin gör det nu, men hon och Mariette kom och Katrin började rida fram. Hon galopperade flera varv runt banan i väldigt friskt tempo och efter ca 5 varv började hon hoppa ett ganska maffigt hinder, hästen tyckte det inte var någonting. Först fattade jag och Annie inte vem det var, men när mamma sa det blev man lite paff. Vi har träffat och sett en internationell fälttävlanryttare träna. Ganska mäktigt om man frågar mig. Vi pratade inte med dom, ville inte störa henne, så vi tittade bara på.
Kopierade från en sida: Att Katrin Norling har haft fina framgångar på familjens egna uppfödningar är ingen tillfällighet. Hon började rida som fyraåring och tävlade internationellt redan på D-ponny. Hon tävlade även dressyr internationellt som junior.
Katrin tränar dressyr regelbundet för Mariette Norling och hon får också hjälp av Elisabeth Lundholm. Eamon Hickey hjälper till med hoppningen.

Nu i VM i Kentucky ramlade hon av sin häst Pandora Emm vid hinder 8, en stenmur. Men hon kommer tillbaks.
Hon är en av mina förebilder för att hon rider sina hästar med förstånd. När jag såg henne rida så hade hon bra skänkelläge och drog inte hästen i munnen. Hon är väldigt koncentrerad, och vet vad hon gör.



William Nilson Fryer

Har tränat för honom ett tag, förra vintern och i somras. Han är väldigt noggrann och går verkligen in för det han gör och han är min favorittränare, det var när jag red för honom som jag utvecklades mest. Om jag kunde skulle jag vilja träna för honom nu också.
Kopierade från en sida: Han började tävla fälttävlan när han var 8 år gammal och har tävlat fälttävlan varje år.
Det började med ponnyfälttävlan och sedan den tiden har William SM-placeringar och bla utbildat och ridit in ponnyer till Msv Hoppning samt tävlat Msv dressyr och fälttävlan.
William brinner för att träna upp hästarnas mentala och fysiska styrka ihop och lyckas få de mest nervösa och osäkra indivderna lugna och harmoniska.
Han har själv utbildat sitt sto Nike från 3.5 års ålder upp till svår klass i fälttävlan, med placeringar hela vägen.
2005 & 2006 var de uttagna till spetstruppen i Youngriderlandslaget.
2008 var William 4e placerad i den CNC*** klassen på Segersjö och på Senior SM på samma plats 2009 blev det en 8e plats.
William håller träningar i hoppning, dressyr & terräng.
William blev vald till Årets Fälttävlansryttare 2008 på Östergötlands Ridsportsgala.

När jag såg honom rida en häst så arbetade hästen med hela kroppen och blev snabbt svettig, och innan hade den blivit tränad i 1 timmer och inte blivit ett dugg svettig. Han rider med förstånd och vet hur en häst fungerar, han kan få problemhästar till fina tävlingshästar. Min syster ska eventuellt jobba hos dom i sommar och jag kanske ska få hänga med.




Tagit från http://team-annaowilliam.dinstudio.se:  ”Bakom kulisserna” – ett arbete i det tysta. Det är ingen skillnad för oss tävlingsryttare än för alla andra idrottsmän och kvinnor. Allt arbete som läggs ner på träning och åter träning, ett jobb som måste göras i alla väder. Strunt samma om det är tryckande högsommarvärme eller mer eller mindre snöstorm. Lite feber i kroppen eller att hästen hellre vill vara med kompisarna i hagen, är heller inget som får hindra. Till detta kommer ju också hästarnas dagliga skötsel, oavsett vardag eller helg. Många och långa dagar av målmedveten strävan. Framsteg växlas med bakslag. Pendling mellan att man tappar tron på både sig själv och hästen och till att man känner sig som ett helt oslagbart team. Strävan efter att var lite bättre idag än man var i går.

Daniella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0