DANIELLA TIPSAR

Har du en ponny/häst som är väldigt seg eller slö av sig och du fattar inte vad du ska göra för att få den att komma igång. Läs det här så kommer det garanterat bli bättre!
(Ex)
Vad brukar du göra: Jag brukar rida oftare och använda spö pch sporra för att den ska komma igång, jag rider nästan varje dag, men ändå känns det som om den inte orkar ett dugg/går knappt framåt!
(Typiskt ex).
Vad gör du när du rider: Det vanliga, skrittar fram på långa tyglar, kortar tyglarna, börjar trava och gör lite volter då och då, men rider mest vid 4-kantspåret. Efter det skrittar jag i några minuter och sen travar igen, gör lite serpentinbågar, volter, snett igenom. Sen galopperar jag några varv åt varje håll, gör lite volter men mest rider jag runt 4-kantspåret. Sen travar jag ett tag och gör samma sak och kanske går över ett par bommar. Sen travar och skrittar jag av och är klar.
Vad ska du göra istället: Variera det du gör, och hitta alltid på nya uppgifter, rid inte runt 4-kantspåret, utan böj lite hursomhelst och ställ hästen och hitta på nya uppgifter så den inte hinner bli uttråkad. Gör också lite saker som hästen tycker om tex hoppa. Och rid ut mycket, så ofta det går och rid inte runt i en paddock/ridhus! Om du tycker att det är läskigt att rida ut kan du låta någon göra det åt dig. Hästen tycker det är mycket roligare och bli mycket positivare till ridning, och hittar sin naturliga framåtbjudning. Tänk dig själv, vad skulle du väljt, spring ute i skogen eller i en gympasal. Visst, det beror på väder, men för hästen är det naturligt att gå ute 24/7, det gjorde den ju innan man tämjde den. Och när den gör rätt, berömm. Berömm mycket så blir hästen mycket gladare och förstår när den gör rätt. Och det är ju roligare att höra att man är bra, än ingenting alls när hästen ändå försöker göra allt vi ber om.
Sammanfattning:
*Ge mycket uppgifter så den inte blir uttråkad
* Gör saker som hästen tycker är kul
* Rid ut ofta
* Berömm mycket.

Om du gör lite såhär så kommer hästen förmodligen tycka att bli riden är mycket roligare och blir automatiskt piggare och relationen kanske blir bättre mellan er. För det är klart det blir roligare att va i stallet och träffa sin häst/ponny om det går bra i ridningen.


Om du har något du funderat/undrar över, tveka inte med att fråga, för vem vet, "problemet" kanske blir löst?

Daniella


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0