UNGHÄST - HUR BRA ÄR DET EGENTLIGEN?

Det jag har märkt är att många jag känner som sålt sina ponnys för att sedan gå upp till storhäst väljer då en orutinerad unghäst från ålder 3-5 år. Varför? Jo, det är kul att testa på något nytt, ha något att utbilda själv, ha länge och sen sälja dyrare än man köpte den för.
Innan jag började rida Carubus och Nikita var jag inte så sugen på att rida unghästar. Det är jättekul och gulligt att ha två små föl liggandes i hagen och anledningen till att vi tog föl på våra hästar var för att testa något nytt och att det var kul.

Från när dom föds tills dom är 2½ år kräver dom inte så mycket om man tänker hästar som tävlar/tränar kontinuerligt. Men om man tittar "bakom" det så är det lite jobb. Dom ska vänjas vid grimma/träns/sadel, människor, saker som händer, ljud, folk som klappar etc. Och det ska man börja tidigt, att utsätta sitt föl för nya saker. Man ska inte ha sitt föl i en skyddad miljö, för det kommer man få tillbaka när hästen blir äldre.

När dom sedan ska ridas in krävs det tid och tålamod. Jag som förväntar mig resultat lite för snabbt blev lätt frustrerad och tyckte inte om att rida unghästar. Och det var då Amina kom in i bilden och red dom lite. Vi började rida mer och mer, flera gånger i veckan. Till slut ville Amina göra annat och det blev jag som blickarna riktades mot. Lite mot min vilja red jag dom, jag red ut, red på banan, på hagen och pysslade om dom och fortsatte utsätta dom för olika slags saker. Jag ändrade uppfattning helt och jag märkte sakta att mitt, mammas och Aminas jobb har sakta gett resultat. Ganska mycket resultat. Det blev kul att rida dom och man märkte att ens egna ridning förändrades.

Men jag är ändå lite emot att rida unghästar - bara unghästar. Om jag red unghästar dagarna långa, vad händer med min egna ridning? Och när dom ska ha sina långa lov på 1-2 månader, vad ska jag rida? Jag tror att om man inte får rida utbildade, äldre hästar som kan mer tappar man sin egna ridning - och det gör man snabbt. Sin egna ridning behöver underhållas och personer som kommer långt i sin ridning är oftast personer som har fler än 3 hästar att rida varje dag.

Det jag särskillt reagerar på är när man från övergången ponny-häst väljer en unghäst. Jag tror att det är i övergången ponny-häst man behöver en stadig häst som har blivit tävlad och gjort saker. Visst finns det unghästar som har gjort mycket och har ett bra huvud, men det blir inte samma ridning. Om man blir fast vid en unghäst, jag då blir man ju fast men tänk vilka möjligheter man egentligen missar? Jag menar verkligen inte att det är fel att köpa unghästar när man går upp till storhäst, bara att man ska tänka en extra gång.
Vill jag lägga ner tiden, tålamodet, uppehållen?

Ifall man skaffar sig en unghäst så är det bra att ha en väldutbildad man kan rida samtidigt så man inte tappar sin egna ridning för man rider på ett helt annat sett när man rider unghästar. Men det är alltid bra att testa och det är väl därför många handla en ung häst, just för att testa.

Från en liten fölis till en vacker unghäst.



Daniella

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag tycker att det här inlägget blir så riktat mot vissa personer. När du skriver "många jag känner som sålt sina ponnys för att sedan gå upp till storhäst" så vet ju folk vem/vilka du menar. Alla har inte tillgång till att rida 2-3 hästar/dag bara för att du har det, i det här inlägget trycker du ner folk för att dom gått över till storhäst/unghäst. Allt handlar inte bara om pengar, man köper inte unghäst för att det är billigare, med unghäst använder man ofta hjälp och det finns kostnader för det också. När man rider unghästar är man beroende av hjälp av instruktörer och det kostar också mycket pengar...

Tycker bara att du borde ha hjärna att tänka till en extra gång innan du skriver detta, vissa tar nog illa upp. Själv har jag ingen unghäst, men jag tror att man lär sig av unghäst, det krävs mycket träning med unghäst både från marken och ryggen!! (Ni som har ungHÄSTAR jag stöttar er).

2011-08-12 @ 19:33:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0