VAD SOM GÖR FÄLTTÄVLAN SÅ HIMLA BRA

Tänkte skriva om varför jag väljer fälttävlan och vara jag tycker det är den ultimata ridgrenen. Och vad som är så bra med det.

Dressyr: I dressyr ska man ha en lydig häst/ponny som är snabb för ryttarens hjälper och göra som man säger. Rytaren måste sitta fint och bra. Om man bara tävlar tex hoppning så brukar man bara racea hästen och det får bli som det blir, men nu måste man ha en lydig och fin häst/ponny och ryttare annars har man ingen chans alls att hamna på prispallen.
Hoppning: Ifall man är dressyrryttare så blir det ofta att man bara rider dressyr, vilket ibland kan bli lite tråkig för sin häst/ponny. Nu måste man också hoppa kanske 1 gång i veckan och underhålla det. Hoppning är bra för man måste tänka snabbt och ha nerverna i styr.
Terrräng: Hästen får galoppera av sig, sträcka ut sig och pga att man är i lätt sits och låter hästen få lång hals i de längre sträckorna så stör man hästen väldigt lite vilket jag tror dom tycker är skönt. Alla hästar/ponnier gillar väl att galoppera i skogen? Där måste man också ha en lydig häst vilket man får i dressyren och vara snabb i hjärnan och ta snabba beslut vilket man får i hoppningen. Det gör att man kan inte var utan någon av grenarna för då kan man ju bara flänga runt som en idiot eller hålla ihop hästen och få den att gå så fint som möjligt.

Såklart måste man gilla alla dom här grenarna annars är det inget med det. Om jag var tvungen att välja emellan hoppning och dressyr så skulle jag inte kunna välja. Jag gillar båda exakt lika mycket. Och sen så kommer terrängen som blir toppen på allt. Galoppera i skogen och hoppa naturhinder. Åh, så himla underbart!
Tycker att alla någon gång ska testa fälttävlan, det är en upplevelse i sig :)

Det negativa kan vara att det blir svårt att underhålla allt och vara så bra i allt. Det finns alltid någonstans där man inte är så bra. Jag tycker det är svårt att både hålla igång dressyren och hoppningen eftersom det är så annorlunda. I dressyren ska hon vara i form och gå stadigt och fint, ha ett bra schwung osv. I hoppningen ska hon upp med huvudet, gärna vara lite piggare och ha en energisk galopp. Det blir så himla olika och ibland lite svårt att hålla igång båda lika mycket. Vi rider ofta i perioder, en period med hoppning och en med dressyr. Nu har vi haft en med hoppning och nu ska vi börja med lite mer dressyr.

Men såklart, så är det mest positivt. Hiss till fälttävlan!



P70 i Mantorp förra året.

Daniella

Kommentarer
Postat av: Julia

Vad kul! Vi kanske ses då, för min syster ska tävlan sin (min!) ponny i p70 på söndag, så jag är där hela helgen :D

2011-04-22 @ 00:30:43
URL: http://eventingbyjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0