HUR JAG RIDER FRAM INNAN TERRÄNGEN

Alltid beror det från häst till häst för dom är alla individer och behöver olika mycket framridning/framhoppning.
Såhär brukar jag rida fram med Pitchi innan jag ska tävla uthållighetsprovet:
* Skritta fram i ca 10 minuter på lång tygel och i ett bra tempo.
* Travar ganska lite, tänker mest på skritten och galoppen så travar ca 5 minuter åt varje håll. Ställer inga krav på formen för det kommer av sig själv senare. Gör lite volter, driva fram, ta tillbaks och ganska mycket övergångar.
* Galoppera i perioder. Börjar först med att galoppera ca 5 min åt varje håll med lång tygel och lätt sits så hon får sträcka ut och korta tygeln efter hand. Gör stora volter (om utrymme finns) och sedan skrittar i några minuter, gör om fast nu i snabbare tempo och hoppar fram lite åt varje håll.
* Skrittar så snabbt hon kan, gör en liten lungöppnare, hoppar och sedan skrittar lite igen. Skrittar runt tills det är ca 3 minuter till star då jag gör en ordentlig lungöppnare och sedan skrittar till starfållan.
* vid 15 sekunder innan start: gör en volt, skritta fram mot starten och vid "rid" galoppera. Alltså gör jag lite av en stillastående, men ändå lite flygande start.

Min framridning tar ca 30 min. Dom som tävlar lite mer och högre säger att 40 minuter är minst, men jag känner att Pitchi inte behöver så lång uppvärmning då hon kommer igång snabbt. Såhär gör jag med min häst, vilket inte betyder att du ska göra såhär, men bara så ni blir lite inriktade :)


 
Daniella 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0