DRESSYRPASS, GÖTT SOM TUSAN!

Nu har jag ridit "äkta" dressyr i två dagar. Igår och idag. Igår så red jag ganska sent så därför hann jag inte skriva, helst vill jag skriva samma dag då minnet är "färskt", men man glömmer väl inte på en dag? Fast det skulle inte förvåna mig om jag glömde haha, jag har kasst minne! >.<

Igår: Jag red fram i skritt, trav, galopp och gjorde serpentiner, volter, snett igenom, öppna, sluta och lite skänkelvikningar. Hon tog inte bettet helt hundra, men sedan kom mamma och hjälpte mig med framridningen och hon sa att jag måste variera mer, tempo, övergångar osv. När jag gjorde det och kortade tyglarna nästan 10 cm (vi tog vit tejp för jag har tendens att läng tygeln) så kändes allt mycket bättre och såg mycket bättre ut. Samlingarna, särskillt i traven blev såå jäkla fina! Synd att man inte filmade dom för gud så bra det kändes. När vi red fälttävlansprogrammet till P80 och då filmade mamma. Pitchi såg att vara mer under sig men jag ska driva på ännu lite mer med sätet. Eftersom hon gärna byter galopp när det ska vara förvänd tränade vi på det och sedan satt det! När vi kollade på filmen såg det 10 gånger mycket bättre än i Mantorp.
Saker att träna på/tänka på:
* Upp med handen, blicken.
* Driva med sätet.
* Samla, öka. Mycket.
* Rida in i halten och ta isär händerna.
* Driva fram henne med sätet när jag ska gå igång från halt.
* Ställa henne utåt när hon ska ha förvänd galopp.

Idag: Gjorde samma uppvärmning som gårdagen fast samlade, ökade mycket mer och gjorde övergångar. Idag kändes hon bättre för nu visste hon lite mer hur hon skulle gå. Ibland så "la hon sig" lite i formen, men jag plockade upp henne ganska snabbt och drev på och höll henne syllessatt med bettet och hon skummade lite! Jag red programmet en gång, men det blåste och regnade lite så presseningen blåste upp precis när vi red förbi så då hoppade hon åt sidan, jag blev lite irriterad, men försökte struna i det och fortsätta. Hon höll sig i förvända galoppen i båda varven men när jag red till höger varv och skulle sakta ner och trava ville hon byta till "rätt" galopp så red fick vi träna på några gånger och tills slut så travade hon och då slutade jag istället för att göra en gång till.
Anledningen till att hon ville byta, tror jag, var för att innan vi red programmet red vi förvänd galopp och sakta ner till trav och ganska snabbt så tog jag rätt galopp och då så blandade hon väl ihop. Det kändes bra, när jag red programmet kändes det bättre igår men i framridningen idag kändes hon bättre än igår.
Saker att tänka/träna på:
* Inte göra saker som är i programmet och sedan "ändra" (som jag gjorde vid förvända galoppen).
* Få igång henne precis innan jag rider programmet.
* Inte bli arg när hon gör "fel" för hon tror hon gör rätt, visa extra mycket vad jag menar.

Efteråt borstade jag henne mycket för nu är det bara liiite kvar av vinterpälsen som jag verkligen vill få bort innan tävlingen i Kinda som är nu i helgen. Och så strechade och masserade jag henne. Nu är alla hästar ute i hagen och äter gräs och jag ska fixa mig för det är ju Valborg idag så ska titta på elden. Hoppas ni har haft det bra och kommer få det bra.
Kram!

PS. Fick inga bilder, men mamma filmade och hon filmade med filmkameran så då måste man föra över filmen och massor och den datorn vi gjorde det på har kraschat så kan inte lägga upp film.



Daniella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0