BETT JAG ANVÄNDER FÖR TILLFÄLLET

Jag har tre olika träns, ett hoppträns, ett "vardagsträns" och ett dressyrträns och till alla dom har jag olika bett. Men ibland byter jag ju såklart bett, men det blir väl variation iallafall.

När jag hoppar använder jag mig av ett tvådelat applemouth med munskivor för att det inte ska nypa på henne. Det är lite långt på henne, men hon trivs faktsikt med det, men ska nog fixa en i hennes storlek trots att hon inte visar någon tendens till att det är något problem. Pitchi har lite svårt att skumma och ta tag i bettet men det här är ju inte stål och det verkar hon tycka om. Hon skummar inte så mycket på det, kanske lite grann ibland. Men hon är verkligen inte en sån typ som gör det. Hon tar bettet bra och tycker om det. Hon söker sig bra neråt framåt med det och hon känns bra på det, men kan ibland bli inte stark. Det är ju typ ett tränsbett. Men jag är väldigt nöjd med det


I "vardagen" så använder jag mig av ett D-ringsbett, tredelat med en rörlig kopparring i mitten. En som hade det sa att ringen var vass på kanten, men när jag kände på min så var den len. Använder det här främst när jag rider ut eftersom hon blir stark och jag vill inte använda för starkt. Pitchi fungerar bra på det och innan så hoppade jag på det. Jag rider också terräng med det här bettet. Det som är det negativa är att tyglarna kan haka fast iden kär kanten i nederdelen om ni fattar. Ungefär där tyglarna ligger nu.


I dressyren rider jag med ett vanligt tvådelat tränsbett med rörliga ringar. Pitchi gillar det inte så mycket och tar inte tag i bettet, men reglerna i dressyren är -enligt mig- korkade. Så mamma och jag är på jakt efter ett nytt bett att rida i dressyren och har hittat ett bett som heter Magic eller något sånt. Det är tvådelat med rörliga ringar, men i munnen på hästen så hamnar den i en position som gör att det blir som ett rakt bett, det sitter typ fast så. Så det ska vi kanske testa på.

(Det är lite smutsigt på bilden, sorry).

Det här är de bett jag använder mig av oftast, och med Pitchi. På tex Fantasie och Missy använder vi helt olika bett. För ingen häst är den andra lik :)

Daniella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0